Czym jest układ centralnego smarowania

Każdy technik, mechanik i znawca maszyn zgodzi się ze stwierdzeniem, że maszyna sprawna to maszyna odpowiednio nasmarowana. Smarowanie stanowi ochronę elementów urządzenia przed wszelkimi uszkodzeniami związanymi z tarciem. Jak wiadomo, tarcie to nieodłączna część pracy maszyn i jedno z podstawowych praw fizyki. Dzięki smarowi tarcie zostaje zmniejszone, a zużycie cieplne i utrata mocy ograniczone, co zwiększa efektywność maszyny, jednocześnie zmniejszając koszty związane z naprawą i wymianą elementów uszkodzonych przez brak odpowiedniej metody konserwacji.

Układy centralnego smarowania to zautomatyzowane systemy, których zadaniem jest doprowadzenie ciekłego, stałego, plastyczne lub gazowego smaru do elementów, w których może nastąpić ocieranie się o siebie sąsiadujących ze sobą elementów. Układy centralnego smarowania to dość proste urządzenia zasilane przy pomocy jakiegoś rodzaju pompy – elektrycznej, ręcznej, pneumatycznej czy wieloprzewodowej. To, jaki rodzaj układu centralnego smarowania będzie odpowiedni dla Twoich potrzeb zależy od maszyny, którą chcesz w układ wyposażyć. Co może i powinno zawierać układ centralnego smarowania? Pojazdy takie jak ciągniki i autobusy, maszyny robocze takie jak koparka i ładowarka, oraz wszelkiego rodzaju maszyny rolnicze, budowlane i górnicze. Układy centralnego smarowania znajdują również zastosowanie na przeróżnych liniach produkcyjnych, a więc dosłownie w każdej gałęzi przemysłu.

Rodzaje układów centralnego sterowania

Układy progresywne, dzięki swoim niewielkim rozmiarom mogą być stosowane w urządzeniach i maszynach o małych gabarytach. Układy o średnim lub niskim zapotrzebowaniu punktów na środek smarny, a więc układy progresywne, stosuje się przede wszystkim w pojazdach takich jak autobusy i ciągniki, a także w roboczych maszynach jezdnych. W kontekście przemysłu, układy progresywne można stosować w małych stacjonarnych maszynach i urządzeniach.

Układy jednoliniowe są w tym zestawieniu jednym z najbardziej wydajnych pod względem punktów smarnych układem centralnego smarowania. Maszyny, w których stosuje się właśnie ten rodzaj układu charakteryzują się zwykle dość zwartą budową. Często znajdują one więc zastosowanie w automatach szklarskich, maszynach papierniczych, maszynach pakujących i rozlewniach, a więc przy wszelkiego rodzaju liniach produkcyjnych.

maszyna

 

Układy dwuliniowe stosowane są przede wszystkim w maszynach pracujących na dużą skalę, gdzie ilość punktów smarowania przekracza magiczną liczbę 200. Aby układ smarowania działał jak należy i zapewniał maszynie odpowiednią ochronę, smar musi docierać do elementów w odpowiedniej częstotliwości i z odpowiednią mocą. Stosowanie innych rodzajów układu smarowania mogłoby zaburzyć odpowiednie dla maszyny tempo smarowania, dlatego też układy dwuliniowe są w tym wypadku najbardziej korzystnym rozwiązaniem.

Kto zajmuje się produkcją centralnych układów smarowania

Najbardziej znane i rozpoznawalne firmy zajmujące się produkcją układów centralnego smarowania są Woerner, SKF, Lincoln, Dropsa czy Bijur. Na jakości oferowanych przez nich elementów można polegać niemalże na ślepo, choć oczywiście warto zawsze wziąć pod uwagę przeznaczenie nabywanego układu i skonsultować swój wybór ze specjalistami z branży. Wiele układów centralnego smarowania ma to do siebie, iż nie mogą być one stworzone z wyprzedzeniem. Każda maszyna jest inna, a co za tym idzie, wymaga nieco innego rodzaju smarowania. Firmy takie jak SKF czy Lincoln dbają o to, by dla każdego klienta skomponować układ odpowiedni dla jego potrzeb i spełniający wszystkie wymagania techniczne. To właśnie dlatego w ofercie większości specjalistycznych firm znajdują się wszystkie niezbędne do zbudowania układu elementy i bardzo często mogą one być stosowane naprzemiennie między firmami. W końcu układ centralnego smarowania to podstawa poprawnego działania każdej maszyny, a więc i wszystkich gałęzi przemysłu.